تغذیه مناسب بیماران سرطانی تاثیر بسزایی در روند بهبودی آن ها دارد به هیمن علت پزشک معالج آن ها همراه با دارو درمانی توصیه می کند که فرد برای تغذیه با یک متخصص تغذیه خوب نیز مشورت کند. به این نکته مهم توجه کنید که رژیم غذایی خوب علاوه بر سلامت جسمی باعث حفظ سلامت روحی و احساسی افراد تاثیر مثبت می گذارد. غذایی که افراد مصرف می کنند باعث می شود که انرژی مورد نیاز تامین شده و باعث سرحال و سالم بوده آن ها شود، همچنین ممکن است غذایی که توسط این افراد میل می شود انرژی مورد نیاز را برای آن ها نداشته و باعث بروز مشکلات دیگر در آن ها شود. دکتر شادنوش ، بهترین متخصص تغذیه تهران می تواند در این راستا خدمات شایسته ای را به افراد درگیر سرطان ارائه دهد.

 

تغذیه مناسب بیماران سرطانی

متخصص تغذیه بیماران سرطانی

برای انتخاب بهترین متخصص تغذیه در تهران بیماران سرطانی می توانید از دوستان و آشنایان خود پرس و جو کنید یا در گوگل بهترین متخصص تغذیه را جستجو نمایید. پس از تهیه لیستی از بهترین پزشکان تغذیه درباره آن ها تحقیق کرده و برای مشاوره نزد بهترین آن ها بروید یا از طریق وب سایت ان پزشک درخواست رژیم اینترنتی کنید. دکتر مهدی شادنوش علاوه بر رژیم اینترنتی ، مشاوره و ویزیت تغذیه در منزل نیز انجام می دهند و افرادی که توانایی مراجعه حضوری به مطب ایشان را ندارند می توانند درخواست مشاوره در منزل کنند.

فواید تغذیه خوب در طول درمان سرطان

زمانی که فرد از سلامت جسمانی مطلوبی برخوردار است مصرف غذا ، مواد مغذی و کالری های مورد نیاز بدن ، چندان مسئله دشواری به نظر نمی رسد. در اکثر رژیم های غذایی توصیه شده است که مصرف سبزیجات ، انواع میوه ها و غلات را افزایش داده و مصرف گوشت قرمز پر چرب ، شکر ، الکل و نمک را محدود سازید تا بدین نحو سلامت خود را حفظ نموده و وزن تان ثابت بماند. اما زمانی که به سرطان مبتلا شده و در مرحله درمان آن قرار دارید رعایت توصیه های ذکر شده تا حد زیادی سخت و دشوار می باشد.

برای مبتلایان به سرطان ، پیروی از یک برنامه تغذیه مناسب بیماران سرطانی بسیار حائز اهمیت است ؛ چرا که هم بیماری و هم نوع روند درمانی می توانند نحوه تغذیه شما را تحت تاثیر قرار دهند. حتی در این بازه امکان دارد بدن نسبت به مصرف برخی خوراکی ها واکنش منفی نشان دهد. در طول دوران درمان بیماری سرطان لازم است با مراجعه به دکتر تغذیه خوب در تهران ، تغییراتی در برنامه غذایی تان ایجاد کنید بدین جهت که قدرت و استقامت بدن افزایش یابد و بتواند در برابر اثرات روندهای درمانی سرطان تاب آورد. از این رو در این دوره امکان دارد مصرف غذاهایی توصیه شود که به طور عادی باید در خوردن آن غذاها محدودیت داشته باشید. به طور مثال در این بازه گفته می شود برای تثبیت وزن خود می بایست از غذاهای پر چرب و پر کالری استفاده کنید.

البته نوع سرطان ، نوع درمان و اثرات جانبی نمود یافته همگی در تهیه یک رژیم غذایی مناسب دخیل هستند و تاثیرات مثبت آن به شرح زیر می باشند:
  • داشتن احساس بهتر
  • کسب انرژی و قدرت برای مبارزه با سرطان
  • جلوگیری از کاهش بیش از حد وزن و حفظ مواد مغذی درون بدن
  • مقاوم کردن بدن در برابر اثرات شدید روند درمانی سرطان
  • کاهش خطر بروز عفونت
  • بهبودی و ریکاوری سریع تر

بهترین تغذیه برای بیماران سرطانی

سرطان نیز همانند سایر بیماری ها نوعی بیماری می باشد که با رعایت تغذیه مناسب و دارو درمانی غیره می توان آن را درمان کرد فقط افراد مبتلا به این بیماری باید انگیزه کافی برای درمان و بهبودی را داشته باشند.

تغذیه مناسب بیماران سرطانی به شرح ذیل می باشد:

استفاده از گوجه فرنگی و فرآورده های آن به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C جزء بهترین غذاها برای افراد سرطانی محسوب می شود. اما افرادی که به دلیل درمان دهان شان زخم دارد بهتر است از گوجه فرنگی استفاده نکنند.

  • ماهی های چرب

ماهی هایی همچون سالمون ، تن ، ساردین ماهیانی که میزان چربی یا امگا 3 در آن ها زیاد است جزء بهترین غذاها در برنامه تغذیه مناسب بیماران سرطانی ، پروتئین این نوع ماهی ها ضد خستگی بوده و منبع تغذیه مناسبی برای بیماران سرطانی محسوب می شود.

  • دانه های روغنی

باید بگوییم که دانه های روغنی در ردیف 4 بهترین غذاها برای افراد مبتلا به سرطان هستند، افرادی که مبتلا به این بیماری هستند معمولا غذای کافی میل نمی کنند و به همین علت قوت چندانی نداشته و خسته می شوند. اما مصرف دانه های روغنی باعث افزایش انرژی در آن ها می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با دکتر شادنوش تماس بگیرید.

تغذیه مناسب بیماران سرطانی

  • صبحانه ای موثر در مبارزه با سرطان

صبحانه ای که سرشار از فولات و ویتامین B باشد ، از جمله موادی هستند که از بدن در مقابل سرطان های پستان ، روده بزرگ ( کلون ) و راست روده ( رکتوم ) محافظت خواهند کرد. در واقع فولات از جمله مواد غذایی هستند که حاوی ویتامین B9 بوده و به طور طبیعی در خوراکی هایی همچون سبزیجات برگ دار ، آووکادو ، حبوبات و مرکبات وجود دارد.

  • خوردن فست فود ممنوع

تغذیه مناسب بیماران سرطانی شامل مواردی هم می شود که فرد نباید آن ا را مصرف کند. افراد مبتلا به سرطان از خوردن غذاهای آماده یا فست فود خودداری نمایند. افراد سالم نیز با کم کردن میزان مصرف گوشت های فرآوری شده همچون سوسیس دودی ، همبرگر یا کالباس می توانند خطر بروز سرطان روده بزرگ یا راست روده را کاهش دهند. همچنین با خوردن گوشت هایی که با استفاده از نمک فراوان یا دودی کردن نگه داری می شوند نیز موجب بروز سرطان خواهد شد.

  • گوجه فرنگی ضد سرطان است.

بررسی ها نشان داده که خوردن گوجه فرنگی ریسک ابتلا به چند سرطان همچون پروستات را کاهش می دهد. همچنین محصولات برگرفته از گوجه فرنگی همچون افشره ، سس یا خمیر گوجه فرنگی خاصیت ضد سرطانی را افزایش خواهند داد.

  • مصرف لوبیا  نخود

به طور کلی لوبیا یکی از مفید ترین مواد غذایی محسوب می شود که فواید بسیار زیادی برای انسان ها دارد. یکی از این فواید همین خاصیت ضد سرطانی آن می باشد. چرا که لوبیا از چند ماده شمیایی قوی برخوردار است که از سلول های بدن مراقبت کرده و در نهایت از بروز سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نخود نیز سرشار از پروتئین بوده و از عضلات پشتیبانی می کند.

تغذیه مناسب بیماران سرطانی

  • محصولات لبنی

مصرف ماست، شیر و به طور کلی محصولات لبنی موجب پرورش باکتری های خوب معده می شود. افراد گیاهخوار می توانند به جای ماست یا شیر از آب پرتقال سرشار از کلسیم ، شیربرنج یا شیر سویا استفاده کنند.

  • زنجبیل

مصرف زنجبیل که با عوارض دارو ها همچون حالت تهوع مقابله خواهد کرد باید در برنامه تغذیه مناسب بیماران سرطانی قرار بگیرد. استفاده از زنجبیل تازه به صورت رنده شده در غذاها یا چای می تواند موثر ترین راه برای از بین رفتن حالت تهوع باشد.

  • سبزیجات برگدار تازه

سبزیجاتی همچون بروکلی ، کاهوی رومی ، اسفناج ، شاهی آبی و غیره سرشار از کلسیم بوده و به سلامت استخوان ها کمک می کند.

غذاهایی که بیماران سرطانی باید از مصرف آن ها اجتناب کنند

به گفته بهترین متخصص تغذیه در تهران کسانی که به سرطان دچار هستند باید هنگام مصرف غذا بسیار احتیاط کنند تا عامل باکتریایی بواسطه خوراکی به بدنشان وارد نشود. بدین نحو تحت هیچ شرایطی نباید مواد زیر را مصرف کنند:

  • میوه و سبزیجات نشسته
  • گوشت نپخته یا نیم پز
  • هر گونه غذای سرد
  • ماهی دودی
  • سوشی و صدف نپخته یا نیم پز