رژیم غذایی اینترنتی به رژیم غذایی گفته می شود که فرد به صورت اینترنتی و آنلاین با ارسال اطلاعات و مشخصات خود به بهترین متخصص تغذیه دریافت می کند. رژیم غذایی که به صورت اینترنتی یا حضوری از یک متخصص تغذیه دریافت می کنید شامل وعده های غذایی اصلی و میان وعده است که با توجه به اطلاعاتی که شما در اختیار مشاور تغذیه قرار داده اید تهیه شده است.

یک رژیم غذایی سالم باید به حفظ و بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند و شامل تمامی مواد مغذی ، مایعات ، آمینواسیدها ، اسیدهای چرب لازم ، ویتامین ها و غیره باشد. در برخی از مواقع فرد با توجه به نوع بیماری که دارد باید از رژیم غذایی مخصوصی پیروی کند که به آن رژیم درمانی گفته می شود.

 

رژیم غذایی اینترنتی

 

هدف از رژیم غذایی اینترنتی چیست؟

با افزایش دغدغه های زندگی معمولا افراد زمان کافی برای مراجعه حضوری به مشاوره تغذیه خوب را ندارند به همین منظور پزشک اقدام به تهیه برنامه غذایی به صورت آنلاین کرده اند. در این روش فرد با مراجعه به وب سایت پزشک متخصص مورد نیاز فرم مربوط به رژیم اینترنتی را پر کرده و پس از چند روز متخصص تغذیه با بررسی آن ها برنامه غذایی مناسبی را برای فرد ارسال می کند.

به این نکته توجه کنید که در رژیم اینترنتی نیز مشاوره تغذیه همراه با شما بوده و در صورتی که سوالی داشتید می توانید با او درمیان بگذارید.

تفاوت رژیم غذایی اینترنتی با حضوری چیست؟

برخی از افراد فکر می کنند که این دو رژیم ممکن است متفاوت باشد در حالی که این چنین نبوده و تنها تفاوت آن این است که شما در رژیم غذایی حضوری به مطب دکتر تغذیه رفته و او سوالات مربوط را حضوری می پرسد اما در رژیم غذایی آنلاین سوالات و اطلاعات به صورت کتبی است.

از رژیم های غیر اصولی پیروی نکنید :

برخی از افراد با حذف برخی از مواد غذایی از وعده های خود اقدام به لاغری و کاهش وزن می کنند که این کار به هیچ وجه درست نمی باشد چرا که هر فردی دانش کافی را در رابطه با تغذیه ندارد و به همین علت ممکن است با رژیم غذایی نادرست به بدن خود آسیب بزند. با رژیم غذایی توسط یک متخصص تغذیه خوب از همه مواد غذایی به مقادیر مشخصی استفاده کرده و وزن تان را به صورت تضمینی کاهش دهید.

 رژیم غذایی اینترنتی

در ادامه مقاله رژیم غذایی اینترنتی

رژیم سالم چیست ؟

خوردن رژیم سالم به معنی داشتن محدودیت های سختگیرانه، لاغر بودن در سطح غیر منطقی یا محروم کردن خودتان از غذاهایی که دوست دارید نیست. بلکه معنی واقعی آن، داشتن حس خوب، داشتن انرژی بیشتر، بهبود دادن سلامت و تقویت خلق و خو می باشد.

داشتن یک رژیم سالم دشوار نیست. اگر از رژیم های غذایی و دستورهای رژیمی گیج شده اید، تنها نیستید. در اینجا متخصص تغذیه دکتر شادنوش به شما اطلاعات کاملی را درباره غذاهای خوب و مناسب ارائه می دهد.

حقیقت این است که گرچه برخی غذاها یا مواد مغذی خاص دارای تاثیرات سودمندی بر روی حالت و خلق و خوی افراد می باشد، ولی این الگوی رژیمی کلی شما است که حائز اهمیت است. سنگ زیر بنای یک رژیم سالم جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده با غذاهای واقعی می باشد. غذایی که تا حد امکان به غذای ساخته شده در طبیعت نزدیک باشد می تواند تفاوت چشمگیری را در فکر، ظاهر و احساس شما بوجود آورد.

با استفاده از این دستورالعمل ساده می توانید یک رژیم خوشمزه، مغذی و متنوع را که برای بدن و ذهن شما مفید است خلق کنید.

مبانی رژیم غذایی سالم

لازم نیست که شما برخی الگوهای خاص را از رژیم غذایی تان حذف کنید، در عوض می توانید سالم ترین گزینه ها را از هر الگو انتخاب کنید.

  • پروتئین- انرژی لازم برای بلند شدن و فعالیت کردن را برای شما فراهم کرده و عملکردهای تشخیصی و مربوط به خلق و خو را کنترل می کند. مقدار زیاد پروتئین می تواند برای افراد دارای بیماری کلیه خطرناک باشد. تحقیقات نشان می دهد بسیاری از ما به پروتئین با کیفیت بخصوص با بالا رفتن سن نیاز داریم.
  • چربی- همه چربی ها یکسان نیستند. همانطور که چربی های مضر می توانند خطر برخی بیماری های خاص را افزایش دهند، چربی های خوب از مغز و قلب شما مراقبت می کنند. چربی هایی از قبیل امگا 3 برای سلامت جسمی و روحی حیاتی هستند.
  • فیبر- خوردن غذاهای دارای فیبر فراوان می تواند به کاهش خطر بیماریهای قلبی، سکته و دیابت کمک کند. فیبر همچنین می تواند پوست را بهبود داده و به کاهش وزن کمک کند.
  • کلسیم- عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی در اضطراب، افسردگی، و مشکلات خواب دخیل است. صرفنظر از جنسیت و سن، خوردن غذاهای غنی از کلسیم و دریافت منیزیم، ویتامین D و پتاسیم کافی برای کمک به کلسیم در انجام کارخود، حیاتی می باشد.
  • کربوهیدرات- کربوهیدرات ها منابع اصلی انرژی هستند. ولی بخش عمده آن باید از کربوهیدرات های پیچیده و تصفیه نشده ( سبزیجات، غلات و میوه ها) به جای قند و کربوهیدرات های تصفیه شده تامین شوند. قطع مصرف نان سفید، نان خامه ای، نشاسته و قند می تواند از جهش سریع قند خون، نوسانات در خلق و خو و انرژی و تشکیل چربی بخصوص در اطراف کمر جلوگیری کند.

رژیم غذایی اینترنتی

با یک رژیم غذایی سالم هماهنگ شوید.

بهترین دستاورد ایجاد تغییرات جزئی هر از چند گاهی می باشد. حفظ هدف در یک سطح ملایم می تواند شما را در دستیابی به نتیجه دراز مدت تر بدن احساس محرومیت از خوردن غذاهای مورد علاقه یاری کند.

به طراحی یک رژیم سالم با انجام اقداماتی کوچک و قابل مدیریت از قبیل اضافه کردن سالاد یک بار در روز به رژیم غذایی تان فکر کنید. وقتی این تغییرات کوچک تبدیل به عادت شود می توانید به اضافه کردن گزینه های سالم ادامه دهید.

خودتان را برای موفقیت آماده کنید.

برای آماده شدن برای کسب موفقیت، همه چیز را ساده بگیرید. خوردن رژیم غذایی سالم نباید پیچیده باشد. به جای دغدغه داشتن برای شمردن کالری، به موضوعاتی از قبیل رنگ، تنوع و تازگی فکر کنید. روی اجتناب از مصرف غذاهای فراوری شده و انتخاب مواد اولیه تازه فکر کنید.

خودتان غذایتان را آماده کنید. تغییرات صحیحی را در رژیم غذایی تان بوجود آورید. برچسب های روی مواد غذایی را جهت آگاهی از مقدار قند یا چربی های ناسالم در غذاهای فرآوری شده بخوانید. بر روی احساسی که بعد از خوردن غذا دارید تمرکز کنید و تلاش کنید با انتخاب گزینه های غذایی سالم، هیدراته بمانید.

اعتدال: ضروری در تمام رژیم های غذایی سالم

اعتدال در رژیم غذایی به معنی خوردن به اندازه نیاز بدن است. برای بسیاری از ما، اعتدال به معنی خوردن کمتر از حد نیاز بدن است. ولی این به معنی حذف غذاهای مورد علاقه نیست. خوردن هر از چند گاهی غذاهای مورد علاقه در یک وعده غذایی مشروط بر رعایت غذاهای مصرف شده در وعده های دیگر، بلامانع است.

به کم کردن وعده ها فکر کنید. اندکی قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بکشید، چون مغز برای ارسال پیام سیری به اندکی زمان نیاز دارد. حتی المقدور با دیگران غذا بخورید. تنها غذا خوردن خصوصاً در مقابل تلوزیون یا کامپیوتر، باعث خوردن بی رویه غذا می شود. اسنک ها را در خانه محدود کنید. به جای خریدن اسنک ها و در دسترس قرار دادن آنها در منزل، گزینه های سالم را انتخاب کنید و هر بار که می خواهید به خودتان جایزه بدهید، بیرون بروید و اسنک مورد علاقه تان را از بیرون خریداری کنید.

بیشتر اوقات ما همیشه برای سیر شدن غذا نمی خوریم. بعضی اوقات غذا خوردن را برای تسکین استرس یا غلبه بر احساسات ناخوشایند مثل غم، تنهایی یا کسالت انجام می دهیم. با یادگیری روش های سالم برای مدیریت استرس و احساسات می توانیم غذایی که می خوریم را تحت کنترل در آوریم.

از دیر وقت غذا خوردن در شب خودداری کنید. شام را زود بخورید و تا صبحانه روز بعد 14 تا 16 ساعت چیزی نخورید. تحقیقات نشان می دهد غذا خوردن تنها در زمان داشتن بیشترین فعالیت، به سیستم گوارش زمان استراحت بیشتری را می دهد و به حفظ وزن متوازن کمک می کند.

میوه و سبزیجات دارای کالری کم بوده و از نظر مواد مغذی یعنی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبرها، غنی هستند. حداقل پنج وعده میوه و سبزی در روز بخورید.